maanantai 2. kesäkuuta 2008

Omppu kakkonen - oma omppu


Toinenkin ompunvihreästä Tennesseestä viime kesän ET-lehden ohjeella virkattu kassi valmistui. Tämän tein ihan ohjeen korkuiseksi, tästä tuli enemmän käsilaukkumalli. Tämä jää mulle itselleni, sisällä myös lisävarusteet, Akkarit kuvausrekvisiittaa.

Sitten pihajuttuihin. Eilen kaivoimme ylös ja jaoimme jalopähkämön:

Tämän taimia löytyi kaiken heinän keskeltä, tietääkö kukaan tälle nimeä? Edit: Kattelin netistä (google tietää...), oisko tää siis kuitennii akileija? Viime kesänä jossain kasvoi akileijoja (kukat tunnistan), mutta nyt mä oon pitänyt ihan toista tainta akileijan taimena. Jos tämä on se, niin mikähän se toinen onkaan?

Tämä taas on iso kuin mikä, muttei nimestä tietoa tällekään. Viime kesänä ei tehnyt minkäänlaista kukanalkuakaan, mikä lie?

Tämä on sellainen lilja, johon tulee yksi oranssi kukka joka oksan päähän. Oksia löytyi myös heinän keskeltä kolme. Viime kesänä yritin tätä siirtää siinä onnistumatta, mutta näköjään vanhassa paikassa oli juurta/sipuleita niin, että nousi siellä uudelleen. Tänä vuonna yritämme hoitaa ympäristöä tuossa kohdassa niin, että jaksaisivat kukkia ja kukoistaa.

Päivällä käytiin myös Plantegenissa, sieltä mukaan lähti kesädaalioita ja -neilikoita. Hemu istutti ne parvekelaatikoihin ihan itse, teki koko homman :) Taustalla näkyy myös muuta takapihan kukkeutta, mm. voikukan hahtuvapallo...

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Luulisin Riikka, että se kysymäsi eka on todella akilleija. Kuvan koosta ei mulle selvinnyt onko jalo- sellainen vai ihan tavallinen. Ja niitähän löytyy nykyisin kaikki taivaankaaren värit. Täällä on mökillä tumman punaisia, vaalenapun. ja eri sinisiä.

Ja se seuraava on mielestäni joku lipstikka. Eli maustekasvi. Vanhalla puolella sitä on tai on ainakin ollut koko pitkä järvenpuoleinen tuvan vierusta. Eikös siinä ole vahva haju.

Viimeisestä en ole varma onko keisarinkruunu vai tiikerinlilja. Itselleni Liisa L selviti tänä keväänä mikä ero niissä on. En muista. Taisi olla juuri tuo, että toiseen tulee useampi kukka ja toiseen vain yksi. Täälä mökillä sitä, jossa useampi kukka. Tule hakemaan taimia. Ja muitakin taimia. Olenhan minäkin tuonut sitä Nooan arkkia teidän pihasta aikoinaan.anneli

Riikkis kirjoitti...

Kiitos kiitos Anneli. Pitää joskus käydä kurkkaamassa, mitä taimia sulla ois. Täällä pihassa kasvaa monia "hyviä vanhanajan perennoja", olen vallan ihastunut. Minulla on vuokraemännän lupa laittaa pihaa omanmieleisekseni, istuttaa, siirtää ja poistaa kasveja haluni mukaan, ainoa toiveensa oli, että pidän pihasta huolta. Ihana piha mulle.

En oikein tohon lipstikkaan kuitenkaan usko, luulen tuonkin olevan ihan jokin "kukkakukka"-perenna, se on minusta liian tukevavartinen ollakseen lipstikka, eiks se ole enemmän semmoinen heinämäinen kasvi? Eikä tuo tuoksukaan millekään. Tai sitten en vain nuhaisena haista.

Oon miettinyt, voisko toi olla jonkinsortin pioni? Nehän kai on semmosia kranttuja, että saattavat olla vuosia kukkimattakin. Pitää seurata, mitä tekee.

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin olen ihanastunut kaikkeen vanhaan ja tietysti myös vanhoihin perennoihin, oikein metsästän niitä.

Siitä lipstikasta sen verran, että ei ainakaan Vanhalla puolella ole heinämäinen. Paksu putkivarsi. Äiti kertoi, että aikanaan siitä varresta tehtiin puolia lankoihin.
Mutta... aika näyttää, eikös !

Riikkis kirjoitti...

http://koti.mbnet.fi/~akvanet/Pkuvat/lipstikka.JPG

Yritin linkittää, muttei oikein onnistunut. Todella näyttää ihan samalta. En ole tajunnut, että mulla vois kasvaa lipstikkaa. Ei se kyllä tuoksu mun nenään vieläkään, mutta kaikesta päättäen on se se. Kiitos Anneli!